Syftet med kursen är att du som rektor tillsammans med din medföljande lärare ges kunskaper om samt under utbildningen tillämpar det perspektiv på kvalitetsarbete som Den Utforskande Spiralen innebär. I kursen behandlas och bearbetas Den Utforskande Spiralens grunder, förutsättningar och samtliga faser. Vi kommer också att sätta organisationens struktur och kultur, fördelning av makt, ansvar och initiativ, öppenhet, nyfikenhet samt samarbete i relation till Spiralen.
Efter genomgången utbildning ska kursdeltagaren:
- ha god kunskap om styrdokumentens krav på rektor som pedagogisk ledare samt kritiskt granska vad som kan känneteckna ett pedagogiskt ledarskap och god skolutveckling enligt forskning och beprövad erfarenhet.
- uppvisa ett kritiskt förhållningssätt och granska sin egen praktik och genom ett systematiskt kvalitetsarbete, långsiktigt och hållbart utveckla elevernas resultat med utgångspunkt i styrdokumentens mål.
- synliggöra sin förmåga att styra och leda utifrån förtrogenhet med verksamhetens lärandemiljöer, lärarkompetens och elevernas kunskapsutveckling.
- kunna analysera förutsättningar och syften för samverkansformer och kunskapsutbyte mellan lärarna samt aktivt bedöma och stödja lärarens förmåga att leda, motivera, undervisa och skapa relationer för att bidra till elevernas utveckling och lärande.
Fortbildningen inriktas mot ett systematiskt kvalitetsarbete som kännetecknas av ett utforskande arbetssätt. I utbildningen behandlas ett ramverk för ett undersökande och verksamhetsutvecklande förhållningssätt där alla som finns i skolan förväntas bidra med sina erfarenheter av och kunskaper om livet och lärandet i skolan. Ramverket bygger på evidensbaserad kunskap och tar sin utgångspunkt i ett aktionsforskande förhållningssätt. I utbildningen problematiseras aspekter av kvalitetsarbetet som inbegriper samarbete, inflytande, delaktighet, resultat och effekter, samt erfarenhetsbaserat och professionellt lärande.
Kursledare: Lillemor Rehnberg och Ingela Netz