Arbeta med ett utforskande förhållningssätt i matematikundervisningen
Det blev en grupp på cirka 60 personer som enskilt eller i mindre grupper anslöt sig till träffen som hade ”Att arbeta med ett utforskande förhållningssätt i matteundervisningen som fokus”. Anna Fahlin, Oskar Prato, Lisa Ek och Anna-Carin Arnebjer från Skönstaholmsskolan, en F-6-skola i södra Stockholm, höll i programmet. De delade med sig av sina erfarenheter kring ett förändringsarbete av matematikundervisningen med fokus på ett utforskande förhållningssätt till lärande. De delade tankar som ledde fram till satsningen och de erfarenheter och lärande de har dragit av sitt arbete så här långt. Just lärande var något som de ofta återkom till, lärande som sker hela tiden och hos alla, elever såväl som lärare. Utgångspunkten är modern forskning kring inlärning och problemlösning. Undervisningen kännetecknas av att eleverna utforskar och löser problem tillsammans, de samarbetar, använder konkret material, och resonerar om matematiska begrepp och samband. Elever och pedagoger tillåts att tillsammans befinna sig i icke-vetande, utforskande och lärande där lärandeprocesser får tid, ”unlearn hurrying”. Att våga stanna i stunden och processen för att ta reda på vad som behövs för att lärande på djupet ska kunna ta plats, lärande som behövs inför nästa steg och för att kunna se och följa den utveckling som sker. Samtal med eleverna och ett uppmärksamt lyssnande ger vägar framåt. Målsättningen är att öka intresset och glädjen för matematikämnet och i och med det öka elevernas resultat.
Några ”röster” från chatten:
”Intressanta erfarenheter kring uppstarten av att arbeta mer utforskande. Inspirerande. Alltid spännande att få ta del av andras erfarenheter.”
”Kollegialt lärande. Mycket bra att få diskutera med andra. TACK SÅ JÄTTEMYCKET! Slutord eleven får känna sig behövd Skolan/klassen/kamraterna behöver MIG!”
”Jag tar med mig Konkret material viktigt även i mellanstadiet. Öva mycket på att ha organiserade samtal. Ord föder ord. Tack för idag”