Förhållningsätt

Den Utforskande Spiralen är ett ramverk som i sin tur är en form av aktionsforskning som hjälper skolor att kontinuerligt förbättra undervisning och lärande genom systematisk och cykliskt utforskande av den egna verksamheten. Ramverket är utformad för att skapa en kultur av kollektiv reflektion och handling där lärare och skolledare arbetar tillsammans för att identifiera och adressera problem och möjligheter i sin vardagliga utbildningspraktik. Det utgörs av sex sammanlänkade faser som hjälper skolor att navigera genom en process av upptäckt, ifrågasättande, lärande och förbättring.

Att ta hjälp av Den Utforskande Spiralen i det viktiga arbetet med att ge alla våra barn och unga i våra skolor de allra bästa förutsättningar, är att ta sig an uppgiften med hjälp av ett förhållningssätt vars grundpelare är Syfte, Nyfikenhet och Mindset.

”Att skapa skolsystem med högre kvalitet och större likvärdighet i lärandet för alla barn och ungdomar är en svår och komplex uppgift. Det kräver mod och styrka men är samtidigt ingenting som kan åstadkommas av en ensam hjältelik lärare. Systemförändring kräver samarbete, engagemang, nyfikenhet och en stärk känsla av moraliskt syfte.” (Halbert, J. & Kaser, L)

Syfte

Ett utforskande team som har siktet inställt på att omforma elevernas lärande måste vara överens om syftet. När vi vet varför vi gör en förändring, oavsett om vad det handlar om, är chansen betydligt större att vi kommer att fortsätta när det blir motigt. Vilket det förr eller senare blir. Den Utforskande Spiralen bottnar i en vision om likvärdighet och kvalitet för alla elever överallt, oavsett deras utgångsläge som har lett fram till tre övergripande mål inom nätverket:

  1. Alla elever ska klara skolan med värdighet, mål och möjligheter
  2. Alla elever är mer nyfikna när de slutar skolan än när de började
  3. Alla elever får förståelse och respekt för ursprungsbefolkningars former för vetande och utvecklar en antirasistisk hållning

Nyfikenhet

Jal Mehta och Sarah Fine (två amerikanska skolforskare och författare verksamma vid Harvard Graduate School of Education) talar om att det måste finnas en symmetri i förändringarna i skolan. Skolpersonal i många system vill att eleverna ska vara nyfikna, tankfulla, problemlösare som har ett utforskande förhållningssätt och fattar kloka beslut. Resonemanget om symmetri är enkelt: om vi vill se det här egenskaperna hos våra elever måste vi stärka de vuxnas kompetens inom samma område. För att eleverna ska bli nyfikna måste de omges och stöttas av vuxna som är lika nyfikna i sin tur. Vi måste se till att utforskandet har en central plats i vårt eget
professionella lärande.

Dynamiskt Mindset

Att ändra mindset handlar inte om att plocka upp några tips här och där. Det handlar om att se saker och ting på ett nytt sätt. När människor förändrar sitt mindset från ett statiskt till ett dynamiskt går de från att döma andra och själva bli dömda till att lära och hjälpa andra att lära sig. Det gäller i alla typer av relationer – i ett parförhållande såväl som i relationen mellan tränare och idrottare, chefer och medarbetare, föräldrar och barn eller lärare och elever. För den som har ett dynamiskt mindset är målet att utvecklas, och utveckling kräver mycket tid, ansträngning och ömsesidigt stöd. (Dweck Carol. New Psychology of success. 2006)

När du börjar att arbeta med den Utforskande Spiralen underlättar du för dig själv om du gör dig öppen för möjligheten att de svårigheter du oundvikligen stöter på kan komma att förändra dina uppfattningar och övertygelser. Det är en del av processen.

Avslutningsvis vill vi säga att det finns flera saker som skiljer Den Utforskande Spiralen från andra aktionsforskningsmodeller. Spiralen börjar med att ta reda på vad som pågår för eleverna och förutsätter att man lyssnar uppmärksamt på dem.

Spiralen:

  • är utformad för team och kräver samarbete
  • är särskilt utformad för att förändra utfallet för elever på de områden som är viktigast
  • kräver en djupgående förståelse av lärande och ett intresse för de lärandes upplevelser
  • använder en terminologi som respekterar lärarna omdöme, egna erfarenheter och förkärlek för ett tydligt språk
  • kan, när den används målmedvetet och omsorgsfullt, bidra till att utveckla skolkulturen till en deltagande demokrati

Mycket av texten ovan är hämtad ur Halbert, J. & Kaser, L. Leda genom utforskande spiraler, för likvärdighet och kvalitet. Studentlitteratur AB. 2023